1. Logo projektu
2. Prezentacje multimedialne przedstawiające poznane zawody
3. Scenariusze zajęć do nauczania kompetencji społecznych
- SCENARIUSZ 11.pdf
- scenariusze od 18.pdf
- Warsztaty od 12.pdf
- Warsztaty umiejętności społecznych w ramach projektu Erasmus.pdf
4. Wywiady przeprowadzone przez uczniów z osobami wykonywującymi interesujące zawody
Podczas zajęć edukacyjnych uczniowie poznawali pojęcie pracy jako wartości w życiu człowieka.
Zajęcia były doskonałym impulsem do kształtowania u uczniów postawy przedsiębiorczości, kreatywności, samodzielnego myślenia oraz umiejętności pracy w zespole. Uczniowie korzystali z narzędzi multimedialnych (komputery, tablety, smartfony) poznając terminologię informacyjno-komunikacyjną. Nowoczesne technologie stały się narzędziem do nauki samodzielnego wyszukiwania informacji, analizowania możliwości dalszej kariery zawodowej oraz samo edukacji uczniów dążących do podnoszenia osobistego potencjału.
Poprzez spotkanie z podstawami coachingu dzieci poznawały sposoby oraz możliwości pracy nad wzmocnieniem wiary we własne możliwości, zwiększenia pewności siebie oraz doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Grupowe i indywidualne rozmowy pozwoliły uczniom w określeniu mocnych i słabych stron swojej osobowości, własnych zainteresowań, a także stały się dla nich punktem odniesienia w poszukiwaniu i planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Efektem kilkumiesięcznej pracy były wywiady z przedstawicielami wybranych zawodów. Uczniowie przy wsparciu nauczycieli opracowali kwestionariusze wywiadów. Narzędzie zostało zastosowane w rozmowie z ośmioma osobami, reprezentującymi następujące zawody: sportowiec, dietetyk, murarz, tynkarz, księgowy, logistyk, pielęgniarka, pomoc nauczyciela w przedszkolu. Uczniowie przedstawili efekty swojej pracy podczas ostatnich zajęć. Największym zainteresowaniem dzieci cieszył się zawód sportowca. W ich opinii jako nieliczny z fachów, pozwala łączyć przyjemne z pożytecznym, otwiera perspektywy bycia sławnym i zamożnym. Natomiast po zakończeniu kariery w sporcie zawodowym po ukończeniu studiów w Akademii Wychowania Fizycznego istnieje możliwość dalszego rozwoju w pracy samorządowej lub związkowej na rzecz sportu lub w innych organizacjach związanych z Kulturą Fizyczną.
Dużym zainteresowaniem cieszył się również zawód logistyka. Osoba z wykształceniem logistycznym ma bardzo szerokie możliwości, jeśli chodzi o wybór miejsca zatrudnienia. Swoje oferty pracy przedstawiają m.in. firmy transportowe, spedycyjne, komunikacyjne, centra usług logistycznych, sklepy internetowe, a także instytucje rządowe i samorządowe. Logistyk to osoba, która odpowiedzialna jest w firmie za kierowanie procesem planowania oraz przepływu wszelkiego rodzaju surowców i produktów. Do jego zadań należy przede wszystkim zarządzanie magazynami, ich zaopatrzeniem oraz dystrybucją towarów.
Zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się zawody związane z pracą fizyczną jak murarz czy tynkarz. Nie mniej jednak zaskakujący dla uczniów był fakt, że osoby zainteresowane kształceniem w tym fachu maja bardzo duże możliwości wyboru miejsca nauki oraz specjalizacji, w zależności od osobistych aspiracji w tym zawodzie. Od Szkól budowlanych lub kursów dających podstawowe kwalifikacje w zawodzie do studiów wyższych stwarzających możliwość uzyskania wyższych kwalifikacji, awansu i co się z tym wiąże znacznie większego wynagrodzenia.
Zajęcia pozwoliły uczniom poznać pojęcie pracy w wieloaspektowym wymiarze. Otworzyły perspektywy pracy na rynku polskim i zagranicznym. Przede wszystkim jednak dały możliwość przyjrzenia się sobie, pod kątem zainteresowań, predyspozycji i osobistych możliwości - jako przyszłemu pracownikowi.
5. Mapa fotograficzna prezentująca odbyte wycieczki do zakladów pracy
Jednym z zadań projektu było zrealizowanie pięciu wycieczek do zakładów pracy. Na tej podstawie uczniowie wykonali mapę fotograficzną Gdańsk z podziałem na dzielnice, w których odwiedzali zakłady pracy.
6. Prace plasyczno-literackie pt. "Moje mocne i slabe strony"
Nie lada wyzwaniem było określenie swoich mocnych i słabych stron osobowości. Niby proste, a okazało się dużym wyzwaniem dla uczestników projektu. Nie mniej jednak uczniowie wykonali to zadanie doskonale, a efekty ich pracy można podziwiać na gazetce szkolnej.
7. Prace plastyczne pt. "Moje zainteresowania"
Okazało się, że nasi uczniowie mają przeróżne zainteresowania. Są to między innymi: Zagadnienia z informatyki, rysowanie, jazda na rowerze, tworzenie fimów, słuchanie muzyki, anime. Najczęstszymi odpowiedziami było serfowanie po Internecie i słuchanie muzyki.
8. Albumy zdjęć uczniów "Mój wolny czas"
W ramach projektu odbył się szkolny konkurs, którego celem było udokumentowanie, w postaci fotografii. Konkurs cieszył się dużą popularnością, wszystkie prace zostały zaprezentowane na pokonkursowej wystawie na terenie szkoły.
9. Jak będzie wyglądał mój pierwszy biznes
Uczestnicy projektu wykazali się dużą inwencją twórczą, tworząc swoje pierwsze biznesy. BYły to między innymi: Usługi fotograficzne, weteryneria, udzielanie korepetycji, opieka nad dziećmi, przedszkole czy sklepy wielobranżowe.
10. Prezentacje fotograficzne uczniów. Jakie zdolności i talenty mają ludzie?
"Mam na imię Robert. Absolwent Szkoły Podstawowej nr 16. W wieku 18 lat zafascynowałem się bursztynem i metaloplastyką. Zawodowo zajmuje się czymś innym, biżuteria to hobby, pasja. Dzięki temu nigdy się nie nudzę. W telewizji nie oglądam życia innych, żyje swoim."
Pani Jolanta Sujkowska
Samotna mama czwórki dzieci, w tym niepełnosprawnej Klaudii. W wolnych chwilach zajmuję się szydełkowaniem, robieniem aniołów, biżuterii i ozdób.Dzięki temu relaksuje się i zbiera fundusze, na elektryczną dostawkę dla Klaudii, aby jej córka mogła poczuć się niezależna.
Iwona Zając
www.iwona-zajac.com
www.stoczniaweterze.com
www.cudzoziemka-the-foreigner-woman.blogspot.com
Artystka wizualna, muralistka urodzona i mieszkająca w Gdańsku. Od dwudziestu lat współdziała z instytucjami oraz organizacjami społecznymi jako koordynatorka edukacyjnych projektów artystycznych i realizacji w przestrzeni miejskiej. Dzięki zdobytemu doświadczeniu łączy instytucje we wspólnym działaniu. Od 2018 roku pracuje w Muzeum Sopotu jako edukatorka.
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2017 roku ukończyła Międzywydziałowe Środowiskowe Studia Doktoranckie ASP w Gdańsku i obroniła doktorat pt. Cud ciężkiej pracy jako rytuał codziennego życia.
W swojej twórczości podejmuje problematykę społeczną i feministyczną. Temat jej prac ogniskuje wokół rodziny, kobiet, czy poszukiwania tożsamości: Mama, Idealna, Cudzoziemka. Wspólnie z Moniką Popow napisała książkę Idealna. Od poradnika do dialogu.
Do najbardziej znanych projektów należy Stocznia, seria szablonów na zewnętrznych murach Stoczni Gdańskiej, zawierających opowieści stoczniowców związane z ich życiem i pracą. Jest autorką wideo Nike stoczniowa odchodzi, Pożegnanie oraz projektu Stocznia w eterze. W 2012 rozpoczęła pracę nad płótnami zatytułowanymi Cierpliwość.
11. Dekalog przedsiębiorczego europejczyka
- Pamiętaj, że zdrowie jest podstawowym kapitałem każdego przedsiębiorcy.
- Dbaj o higienę pracy w swojej firmie.
- Szanuj siebie, partnerów i pracowników.
- Szukaj współpracowników w Polsce i za granicą.
- Znaj prawo.
- Pracuj z pasją.
- Nie poddawaj się przy pierwszej trudności.
- Nie bój się zaczynać od nowa.
- Poszukuj nowych rozwiązań i korzystaj z technologii.
- Ucz się całe życie.
12. Tworzenie Indywidualnych Planów Działania
Każdy uczestnik projektu wykonał swój indywidualny plan działania na zajęciach z kształtowania postaw przedsiębiorczości. Uczniowie określali swoje zainteresowania, planowali swoją karierę zawodową z uwzględnieniem swoich cech charakteru, predyspozycji i umiejętności.